سيو

13 يوليو 2023

كيفية تحسين محركات البحث SEO 2023

كيفية تحسين محركات البحث

سيو

كيفية تحسين محركات البحث


لو عايز المحتوى الخاص بيك يظهر لعملائك في نتائج البحث على جوجل، بتدور على خطوات تساعدك في كيفية تحسين محركات البحث؟ في المقالة دي هنساعدك تعرف يعني ايه تحسين محركات البحث (SEO) وان ليها دور كبير في البيزنس الخاص بيك. عشان تجذب الناس لموقعك الالكتروني، التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي من الطرق الفعالة، لانه بيحتاج إستراتيجية فعالة لوسائل التواصل الاجتماعي عشان تساعدك على زيادة الوعي بعلامتك التجارية والعائد على الاستثمار.


لو بتدور على كيفية تحسين محركات البحث فانت محتاج تعرف الاول ان من افضل النقط في حملتك التسويقية هي ضمان أن وسائل التواصل الاجتماعي والتسويق بالمحتوى واستراتيجيات تحسين محركات البحث (SEO) الخاصة بيك بتكمل بعضها البعض. في المقالة دي، وكمان هنساعدك تعرف يعني ايه تحسين محركات البحث وكيفية تحسين محركات البحث.


ايه أهمية تحسين محركات البحث ؟

أهمية تحسين محركات البحث لموقعك تكمن في أنه المعيار الأساسي اللي بتعتمد عليه محركات البحث جوجل، عشان توصل لأعلى نتائج ومع جودة المحتوى على موقعك الالكتروني بيتم زيادة عدد زوار موقعك الإلكتروني.

لو عايز موقعك الالكتروني يتصدّر نتائج البحث، يبقي لازم يكون عندك معرفة بالمعايير اللي بيحصل من خلالها تحسين محركات البحث وكيفية تحسين محركات البحث. كمان لازم تحدد ايه الكلمات المفتاحية اللي بيبحث عنها الناس وتحدد هدف معظم منافسينك. هنوضح لك ايه أهم المعايير اللي بتلعب دور مهم في تصدّر الموقع الإلكتروني لنتائج البحث.

أهم المعايير اللي تؤثر في تصدر المواقع الالكترونية لنتائج البحث:

  • جودة المحتوى: لو المحتوى الخاص بيك بيقدم قيمة بالنسبة للزائرين ويجاوب على كل اسئلتهم، بالتالي هيزيد عدد زوار موقعك وهيزيد الوقت اللي هيفضلوا فيه في موقعك عن مواقع منافسينك.


  • سرعة تحميل الصفحات: سرعة تحميل موقعك الالكتروني والصفحات اللي جواه أهم عامل من العوامل اللي هتساعدك في ترتيب موقعك الالكتروني في صفحات جوجل وهو عامل السرعة.

سرعة الموقع و الوقت اللي بيحتاجه زوار موقعك عشان البيانات الداخلية تحمل، بتأثر بشكل كبير جدا على سلوك الجمهور، لأنه لو جمهورك دخل على الموقع و استنى اكتر من 10 ثواني لتحميل الموقع هيخرج و هيدور على منافس تاني للخدمة اللي بتقدمها.


  • تصنيف الصفحة (PageRank): وهو يعتمد على وجود روابط داخلية و باك لينكات. الروابط الداخلية بتكون بين صفحات موقعك، و بتساعد جمهورك انه يعرف اكثر على مواضيع لها علاقة باللى هو بيبحث عنه. تنقسم الباك لينكات إلى نوعين: باك لينكات لصفحات أخرى رسمية أو مصادر معلومات عامة، زي مثلا صفحة وكالة ناسا الفضائية، وروابط خلفية أو نصية وهي روابط تضعها الصفحات التانية ليها علاقة بصفحات موقعك على أنه مصدر للمعلومات فيها.


  • معدل الزيارات داخل الموقع: معدل النقر CTR وعدد النقرات أو عدد الزيارات الكلي بيعتمد انه يزيد نسبة جمهورك على موقعك الإلكتروني وبالتالي جوجل لما بيلاقى ان معظم الناس بتتجه لموقعك و بيفضلوا فيه وقت طويل بيبتدي انه يظهر موقعك في اول نتائج البحث.


  • اختيار الكلمات المفتاحية المناسبة: من اهم العناصر الاساسية عشان تكسب زوار جدد لموقعك انك تختار الكلمات المفتاحية اللي بيبحثوا عنها، لأن بمجرد ما يلاقوا الكلمات دي هيفضلوا اكتر في موقعك.


استراتيجيات تحسين محركات البحث SEO

كيفية تحسين محركات البحث بتبدأ من البحث على الكلمات المفتاحية، لكن لازم تبدأ من تنظيم محتوى الموقع الإلكتروني بناء على استراتيجيات، بتحسن من ظهور موقعك في نتائج البحث وترفع معدل الزيارات المجانية.

أهم 6 استراتيجيات في كيفية تحسين محركات البحث:

1. تحسين معيار الـ CTR للصفحات الأولى عندك:

نقصد هنا بالـ CTR معدل النقر (Click through rate)، وهو معدل الزيارات اللي بتحصل عليها صفحتك اللي سبق وتصدّرت نتائج البحث، وأهم عامل عشان يزيد المعدل ده هو انك تختار عنوان رئيسي جذاب ووصف الصفحة (Meta Description). محتاج انك تلفت نظر الزوار لمحتوى صفحتك عن طريق الوصف المختصر لمحتوى الصفحة وعنوان الصفحة الرئيسي (Title tag)، اللي بيظهروا لجمهورك في نتائج البحث.

تفتكر ايه الهدف من ظهور موقعك في نتائج البحث باستخدام كلمة مفتاحيّة معينة؟ العنوان الجذاب والوصف الأقرب للموضوع اللي يببحثوا عنه.

يعني مثلا لو في 10 آلاف مستخدم بحثوا عن “كرة السلة” في جوجل واختار 7000 منهم من ضمن نتائج البحث النتيجة الثانية بسبب عنوانها الملفت اكتر، بكده هيفهم جوجل أن الموقع ده له علاقة وقيمة أكبر من الأول ويحتل الموقع النتائج خلال وقت قصير، والسبب الأساسي هو العنوان المميز، وبالتأكيد المحتوى الجذاب.

2. تحسين سرعة تحميل الصفحات:

الصفحات اللي بيلاقي جوجل أن المستخدمين بيدخلوها وبعدها بفتره قصيره جدا يخرجوا منها ويروحوا مواقع تانية بكده ترتيبها بصورة ملحوظة بيقل، والعكس بالعكس. كل ما جذبت صفحتك انتباه المستخدمين وفضلوا فيها مده اطول زاد ترتيبها في نتائج البحث.

أهمية سرعة تحميل صفحات موقعك من أهم الطرق لكيفية تحسين محركات البحث وجعلها قدر الإمكان ليها جودة كبيرة في عرض المحتوى والتأثير على تجربة المستخدمين بطريقة ايجابية.

جوجل قدمت أداة مجانيّة هتساعدك تقيس سرعة تحميل صفحاتك الأداة دي PageSpeed Insights tool هتظهر لك رؤية كاملة لكل مشاكل التحميل عندك وتقترح الحلول المناسبة عشان تعالجها.

3. استغلال الروابط الداخلية:

الروابط الداخلية Internal links هي عبارة عن حلقات بتعمل على ربط صفحات موقعك المختلفة مع بعضها البعض، ولما بتستخدمها بشكل مدروس مش عشوائي صفحاتك هترتفع عبر نتائج البحث.

ايه هي أهمية الروابط الداخلية وعلاقتها ب كيفية تحسين محركات البحث SEO؟

الروابط الداخلية تساعد وتدعم تصنيف الصفحة PageRank عبر موقعك. يعني معناه انه لما يشوف جوجل أن صفحتك فيها توزيع مناسب من الروابط الداخلية للكلمات مفتاحية اللي ليها علاقة بموضوع الصفحة فهو بالتالي يضعها تحت خانة الصفحات المفيدة ويرفع ترتيبها في نتائج البحث.

4. املأ الثغرات في صفحاتك:

خلي بالك ان الجمهور بيبحث عن المواضيع بأكثر من كلمة مفتاحية لأن الكلمة الواحدة ممكن أنها تصاغ بأكثر من 10 طرق، عشان كده جوجل بتضع في الاعتبار النقطة دي وقت تقييم محتوى الصفحة وترتيبها في نتائج البحث أن في تعدد في الكلمات المفتاحية في نفس الموضوع.


مثلا لو بحثت عن “التسوق على الإنترنت” هتلاقى قائمة معينة من الصفحات في مقدمة النتائج. لكن لو بحثت عن "التسوق أون لاين” هتلاقى نتائج متشابهة، وده معناه أن في بعض الصفحات تتصدر نتائج البحث لموضوع التسوق الإلكتروني عمومًا.

عشان تقدر تعمل ده وتعرف كيفية تحسين محركات البحث هو انك تستغل ده وتبحث عن الكلمات المفتاحية اللي بتظهر بشكل كبير في نتائج البحث.


على سبيل المثال لو كتبت مقالة عن " التسويق الالكتروني" وكانت هي الكلمة المفتاحية، بالتالي لو حد من الجمهور بحث عن " التسويق اون لاين" مش هيلاقى المقالة الخاصة بك بالرغم من انها نفس معنى الكلمة المفتاحية وده لأن المقالة لم تتضمن كلمة التسويق اون لاين.


ممكن تلاقى الكلمات المفتاحية المناسبة لك واللي تملأ الثغرات في صفحتك من خلال دراسة الصفحات المنافسة. وفي كتبر من الادوات اللي هتساعدك انك تتعرف على الكلمات المفتاحية اللي تتصدر بها الصفحات المسيطرة على نتائج البحث عن كلمة مفتاحية رئيسية معينة.

5. إصلاح الباك لينكات إلى موقعك:

الباك لينكات (backlinks) هي روابط توضع على كلمة أو عبارة معينة تجعل المستخدم يزور موقعٍ محدد تاني. هيكون ضمن موقعك مئات الروابط الداخلية اللي تجمع بين معلومات صفحاتك المختلفة كمان هتكون هناك روابط خارجية ضمن مواقع تانية بتدل على معلومات في صفحاتك، الروابط دي بتكون غالية ولازم تكون مناسبة وصالحة لصفحتك، وانك تتأكد من صلاحيّتها أولوية لو كنت عايز توصل لطرق كيفية تحسين محركات البحث لموقعك.

وفي كتير من الأدوات اللي هتساعدك في تحديد الباك لينكات التالفة لموقعك، زي: برنامج screaming Frog SEO Spider وخدمة Ahrefs.

كمان لو عايز تتعمق اكثر وتعرف ازاي تعمل اعلان ممول على جوجل طبعا ده هيساعدك في زيادة زوار موقعك الإلكتروني بطرق مختلفة وفعالة.


عدم صلاحية الرابط يعود لسببين:

  • الأول: ممكن يكون في غلطة في الرابط اللي هتضعه في صفحتك وده لانه ممكن تلاقى رقم أو حرف أو حتى رمز زيادة أو ناقص من الرابط، وفي الحالة دي عليك مراجعة صاحب الموقع وتنبيهه على الخطأ في الرابط الخاص بصفحتك.


  • التاني: هو أن الغلطة ممكن تكون في رابط صفحتك أنت أو محتواها، ممكن تكون مسحت محتوى الصفحة أو جددت رابطها قريب، وهنا محتاج إعادة توجيه الرابط الموجود في الموقع المُضيف لرابط صفحتك إلى صفحة تانية ليها علاقة عشان متخسرش الزوار من المواقع التانية اللي عايزين يطلعوا على المعلومات الموجودة في صفحتك.


6. الاستعانة بخدمات تحسين محركات البحث SEO

ممكن تحس ان الموضوع مش سهل ومحتاج وقت في الحالة دي ممكن تستعين بمتخصصين في شركة تسويق إلكتروني.

وممكن نرشح لك أفضل شركة تسويق الكتروني في مصر بناء على تجارب عملاء كتير،شركة Trendlix هي أفضل شركة في مجال تحسين محركات البحث لأن فريق العمل متخصصين في المجال بقالهم سنين كتير.

وكمان لانهم متخصصين في كل مجالات الديجتال ماركتنج اللي ممكن تحتاجها، وده لأن Trendlix عندها كل التخصصات سواء Social media marketing, SEO services, Media production, Motion graphics, Web development عشان كده هيقدروا يحققوا لك نتائج حقيقية للبيزنس بتاعك وهتكون متطمن ان البيزنس بتاعك هيكبر من خلال شركة واحدة متخصصة.


كمان بيقدموا لك خطط تسويقية ناجحة وواضحة تناسب أهدافك ودي حاجة مهمة جدا ليك وأساس نجاح البيزنس بتاعك وطبعا هيساعدوك في كيفية تحسين محركات البحث لموقعك الالكتروني. وهيتابعوا معاك كل مرحلة دايما بكل وضوح وبكده هتكون متطمن بكل خطوة بتحصل. بنضمن لك أن عندهم القدرة في استخدام وسائل التواصل الاجتماعي بشكل سليم تناسب احتياجات البيزنس الخاص بيك والعملاء المحتملين، من خلال دراسة سلوك المستهدفين وتحليل بياناتهم.

بناء على فيدباك عملاء كتير قالوا ان التعامل مع شركة Trendlix مريح ومهني جدا وده بسبب وجود عقد بكل الاتفاقات وده عشان تضمن حقوقك من الأول.


كمان تقدر تزور شركة Trendlix ليهم اكتر من مقر في مصر وبرة مصر وبالتالي لو حبيت انك تزورهم في اي وقت تقدر تروحلهم في المقر الفعلي في مصر الجديدة وده هيسهل عليك التواصل معاهم اكتر.هتلاقي نتائج كتير لعملاء سابقين في مجالات كتير وكل ارائهم بتبين ان كان في توافق في الاستراتيجية بتاعتهم مع شركة Trendlix لأن أعمالهم السابقة المتنوعة والمبدعة هتشوف منها انهم دايما creative و up to date.


وبالنسبة للتكلفة فهي على حسب البيزنس بتاعك وحجمه بس كل اللي نقدر نضمنه ليك ان البيزنس بتاعك هيحقق أرباح كويسة جدا وهيكون ليك وجود قوي على السوشيال ميديا.

عشان كده شركة Trendlix قدرت تحقق كل العوامل بكفاءة عالية جدا وتبقى أفضل شركة اعلانات سوشيال ميديا ننصحك بيها.


أنواع تحسين محركات البحث.

جوجل ومحركات البحث التانية تضع عوامل في الاعتبار عند ترتيب المحتوى ، وبالتالي فإن كيفية تحسين محركات البحث له جوانب مختلفة. الأنواع ال3 الأساسية لكبار المسئولين الاقتصاديين هي تحسين محركات البحث على الصفحة وخارج الصفحة وتقنية تحسين محركات البحث:


تحسين محركات البحث على الصفحة "On-page SEO":

تحسين الجودة بنية المحتوى على الصفحة، جودة المحتوى والكلمات الرئيسية وعلامات HTML هي العوامل الأساسية في كيفية تحسين محركات البحث على الصفحة.


تحسين محركات البحث خارج الصفحة "Off-page SEO":

الباك لينكات والروابط الداخلية والسمعة هي أفضل عامل في كيفية تحسين محركات البحث خارج الصفحة، كمان انك تحصل على مواقع أخرى وصفحات أخرى على موقعك للارتباط بالصفحة اللي بتحاول تحسينها.


:Technical SEO تحسين محركات البحث التقني

تحسين الأداء العام لموقعك على محركات البحث. أمان الموقع (شهادات SSL) و UX والبنية هي المفتاح هنا.


تُستخدم الأنواع الـ 3 السابقة في كيفية تحسين محركات البحث للمواقع الالكترونية ولكنها تنطبق كمان على 3 أنواع فرعية من تحسين محركات البحث:


كيفية تحسين محركات البحث المحلي: ان يكون موقعك الإلكتروني يحتل مرتبة عالية قدر الإمكان في خرائط Google والنتائج المحلية لجوجل. عشان كده المراجعات والآراء بتقوم بتحسين الملف الشخصي الخاص بيك على جوجل.


كيفية تحسين محركات البحث على الصور: هي عبارة عن مزيج من الاستراتيجيات على الصفحة والاستراتيجيات التقنية عشان تظهر صور صفحات موقعك الإلكتروني في بحث الصور على جوجل.


كيفية تحسين محركات البحث للفيديو: مزيج من الاستراتيجيات على الصفحة والتقنية وخارج الصفحة عشان تحصل على ترتيب مقاطع الفيديو الخاصة بك في نتائج فيديو يوتيوب او جوجل.

ملخص

لو بتدور على كيفية تحسين محركات البحث لموقعك الالكتروني وعايز تظهر في نتائج البحث الاولى على جوجل لعملائك؟ في المقالة دي احنا وضحنا بالتفصيل ازاي تحقق ده بطرق مضمونة وكمان لو محتاج شركة متخصصة في السوشيال ميديا رشحنا لك شركة Tredlix بناء على اراء عملاء كتير عنهم.


خلي بالك ان جوجل بيهتم بجودة المحتوى اكتر من عدد الكلمات الكتير، وكمان لازم يكون محتواك بيتضمن كلمات مفتاحية وهي الكلمات اللي بيبحث عنها الجمهور على جوجل عن اي سؤال او منتج. بالتالي لو الجمهور لقى الكلمات المفتاحية دي في المحتوى الخاص بيك هيفضل متواجد في موقعك الإلكتروني أكبر فترة وطبعا ده هيميز موقعك عن موقع منافسينك.

جوجل بيترجم ان الموقع الالكتروني اللي فضل فيه الناي وقت كبير انه موقع بيقدم محتوى قوي ومفيد جدا ويبدأ انه يظهر موقعك في نتائج البحث الأولى. عشان كده انك تقدم محتوي مميز عن منافسينك وبيحتوى الكلمات المفتاحية بأكتر من طريقة جوه المقالة الواحدة هيساعدك انك تظهر اكتر في نتائج البحث لعدد كبير من الجمهور.


تقدر تتابع كل مقالاتنا فى ماركتنج بالعربي وتعرف ازاي تعمل اعلانات مموله سوشيال ميديا وغيرها من المواضيع اللي هتساعدك تنقل البيزنس الخاص بيك لمرحلة تانية أعلى بكتير وتطور من نفسك في مجال التسويق الالكتروني كل لحظة.

يبقى ببساطة محتاج تتابع مقالاتنا كل يوم وتقرأ المقالات الموجودة على موقعنا. وبنشجعك لو عندك أى استفسار ممكن تكتبلنا كومنت وهنتواصل معاك فوراً.





إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج